La regidora de Normalització Lingüística, Marian Tamarit, ha presentat avui el programa de Voluntariat pel Valencià, “Parla’m en valencià”, que es posa en marxa a Dénia impulsat per Escola Valenciana. L’objectiu és fomentar l’ús del valencià entre els ciutadans en l’àmbit quotidià i afavorir l’aprenentatge dels nouvinguts, un compromís present en l’acord de governabilitat.

El programa està destinat als ciutadans que viuen al nostre territori, procedents tant de l’estranger com de la resta de l’Estat espanyol, així com per aquells que resideixen des de fa anys al País Valencià i que volen conèixer o millorar la llengua.

IMG_6419Segons ha explicat Dariana Groza, tècnica i portaveu del Voluntariat, es tracta d’un projecte que va impulsar fa 10 anys Vicent Moreno per mantenir i impulsar l’ús de la llengua, i durant aquests anys de lluita diària ha aconseguit bons resultats integrant a nouvinguts en la realitat valenciana. Com és el cas de la mateixa Groza, romanesa d’origen i que segons comentava “mitjançant el voluntariat he aprés i millorat tant el meu parlar que em sent totalment integrada en la terreta i utilitze el valencià com a primera llengua”.

La tècnica ha explicat que aquesta eina d’integració en la realitat valenciana està pensada per a qualsevol perfil. Consisteix en trobades de conversa entre dues persones, una hora a la setmana i durant 10 setmanes fora de l’àmbit educatiu. El que es promou, aleshores, és “portar el valencià a les situacions quotidianes, amb vocabulari de la vida diària i en un context d’oci i temps lliure: en cafeteries, mercats, etc..” ha comentat Groza.

Tant els voluntaris valencianoparlants com els interessats en aprendre o millorar l’expressió oral, poden inscriure’s omplint un formulari  (coneixements de valencià, disponibilitat, aficions…) acudint a l’Oficina de Promoció del valencià de l’Ajuntament, o a través de la pestanya de Promoció del valencià en la pàgina www.denia.es.

IMG_6421

Per la seua banda, Mar Reus, tècnica de Normalització Lingüística en l’Ajuntament, ha explicat que qualsevol persona pot presentar-se com a voluntari, no és necessari tindre cap títol de la Junta Qualificadora del Valencià, ja que “del que es tracta és de formar parelles lingüístiques segons perfils i necessitats, amb gustos i aficions compartides, i així crear situacions reals on es puga practicar el valencià de diferent manera”. A més a més, Reus, ha destacat que el projecte és un bon complement de les classes de valencià, que començaran de forma intensiva el proper febrer. A través d’aquestes es posaran en contacte les persones que comencen a aprendre el valencià amb aquelles que tenen un bon coneixement i assisteixen als nivells mitjà i superior.

Tamarit anima a tots els deniers i denieres que vulguen col·laborar en aquesta iniciativa per tal d’aconseguir una normalització plena en l’àmbit social.

IMG_6420