Compromís per Dénia ha registrat a l’Ajuntament de Dénia una moció per a què s’inste al Govern de l’Estat a una reforma del finançament de l’Administració Local amb criteris de corresponsabilitat fiscal, que contemple la càrrega turística a més del pes poblacional a l’hora de rebre inversió estatal.

La moció prové de la coneguda com a Carta d’Alacant, que va nàixer el passat mes de novembre de la signatura dels alcaldes i regidors i regidores de la coalició en la província d’Alacant, com una declaració política amb reivindicacions de les comarques alacantines. El  document està obert a la resta de partits i agents socials i econòmics amb l’objectiu de defendre el municipalisme i impulsar l’acció local mitjançant un nou marc normatiu estatal i noves inversions.

A més de la reforma del finançament de l’Administració Local, entre les propostes d’acord s’insta al Govern a modificar la Regla de Despesa aplicable a les Administracions Locals amb superàvits continuats, el catàleg de les inversions considerades financerament sostenibles, així com autoritzar a estes administracions a un major marge en les convocatòries d’ocupació pública amb criteris objectius com la població. A més a més, es reivindica abordar de forma prioritària inversions com el Tren Gandia-Dénia i la creació d’un Institut d’Emergència Climàtica com a òrgan competent d’àmbit estatal amb seu a la província.

Segons ha explicat Rafa Carrió “el que defensa la moció de la Carta d’Alacant és que es corregisquen limitacions amb les quals ens enfrontem els ajuntaments a l’hora de corregir demandes ciutadanes, com la falta d’inversió directa de l’Estat en infraestructures i problemes estructurals com la reforma del finançament tantes vegades ajornada”. Per aquest motiu, explica, “des de Compromís volem que en l’agenda del nou govern progressista, que esperem que es forme en Madrid, estiguen les reivindicacions que provenen del municipalisme i de la societat com una qüestió prioritària”.