Bloc-Compromís per Dénia ha presentat este matí en roda de premsa els qui seran els guardonats de l a XX edició dels Premis de la Tardor. El premi individual serà atorgat a títol pòstum a Antoni-Lluís Carrió i el premi col·lectiu és per al primer i segon grup de mariners de Dénia. L’acte de lliurament serà el pròxim dissabte, 30 de novembre, a la Casa de Cultura de Dénia, i comptarà amb la presència del diputat de Compromís a les Corts Espanyoles, Joan Baldoví.

Com és tradicional, després de vint edicions, tant els premis individuals com col·lectius són triats per la militància. En aquesta ocasió, el premi col·lectiu ha estat triat entre tres candidats però l’individual s’ha atorgat de manera unànime per ser una circumstància especial.

Antoni-Lluís Carrió, fundador de la UPV el 1983 a la Marina Alta, va morir el passat mes de juliol. Tal i com ha explicat el seu amic i company Sebastià Garcia “hem considerat que se li havia de donar aquest reconeixement perquè se’l mereixia i malauradament no li l’hem pogut donar en vida”. Garcia ha explicat la importància d’aquest premi per a tot el col·lectiu perquè Carrió va ser una persona que ha treballat molt per al partit i per la seua terra.

Antoni-LluísCarrió va ser tinent d’alcalde a Pedreguer entre 1991 i 1995, quan va ser també el primer diputat nacionalista per Alacant. Membre del Consell Nacional del Bloc, sembre va estar molt actiu tant a nivell polític com en l’àmbit cultural. Fou membre fundador de l’Institut d’Estudis Comarcals de la Marina Alta, on va treballar molt fins el final de la seua vida.

Pel que fa al premi col·lectiu, els candidats més votats van ser el primer i el segon grup de mariners. La seua trajectòria d’integració cultural i veïnal per a Dénia ha estat decisiva en el lliurament d’aquest premi, tal i com ha explicat el secretari local Sebastià Garcia.

La construcció de les cases del grup de mariners va ser promoguda pel Ministeri de la Marina en 1946 i no va ser fins 1949 quan es van donar les primeres claus per a habitar-les. Des de la seua creació, els veïns d’aquest grups de cases van començar a moure’s i a treballar per la cultura i les festes tradicionals. Bon exemple n’és la primera falleta que van plantar en 1951, o la primera carrossa que van fer el 1953. Per a atorgar aquest premi s’ha valorat molt l’element de relació veïnal i la seua vida de barri que han convertit aquest grup de cases en un racó ben emblemàtic de la ciutat. Són nombroses les actuacions teatrals que allí s’han fet per festes de Dénia, les dansaes populars, la celebració de la Mare de Déu del Carme el 16 de juliol, les actuacions de la banda infantil i de la Rondalla Pols i Pua.

Amb aquest premi, Compromís vol reconéixer a aquest grup de mariners ser part activa de la història de Dénia i participar tan activament de les seues festes i tradicions.