Davant el malestar del món faller per la proposta de l’Ajuntament d’ubicar l’Exposició del Ninot 2020 en una sola sala del Centre d’Art o en un espai privat amb difícil accés i horari restringit, Compromís lamenta la situació, considerant que és una de les conseqüències de la mancança de previsió de l’actual regidor de Cultura, qui ha decidit reduir, precipitadament, l’espai del Centre d’Art l’Estació dedicat a exposicions artístiques.

Esta decisió ha respost a la reivindicació de l’Associació d’Amics del Joguet d’ampliar el seu espai (ubicat fins fa poc sols en la part de dalt) a les sales inferiors, una determinació que Rafa Carrió, com a anterior regidor de Cultura, tenia previst realitzar en obrir-se la sala que anava a ser destinada a exposicions en Marquesa Valero de Palma, per tal de no afectar la programació cultural i artística.

I ara, davant el retard de la inauguració del nou espai al carrer Cavallers pensem que no ha estat encertada aquesta mesura de reduir l’espai en el sentit que s’ha fet sense comptar amb una alternativa digna tant per a les exposicions plàstiques i artístiques ja programades, com per a l’exposició del Ninot de les Falles que, per qüestions de proximitat i idoneïtat anaven a utilitzar l’espai sencer.  Aquesta situació no sols ha provocat la polèmica amb el món faller, sinó també que s’haja criticat públicament des del món artístic la reducció a menys de la meitat de l’espai expositiu, com és el cas l’article de l’artista Josep Ginestar.

Diferent va ser la situació quan fa un any, les sales del Centre d’Art l’Estació, on s’ubicaven els Ninots tradicionalment, no estaven disponibles per qüestions de programació i obres de millora; i és que en eixe moment sí hi havia una alternativa d’espai municipal, digna i molt idònia, com era la renovada Antiga Llotja (actual Museu de la Mar) i que va comptar amb la visita de més de 17.000 persones.

Aquesta decisió de l’equip de govern, així com la de no realitzar finalment el Museu Fester de la ciutat a la Casa de la Cultura (com ja havíem consensuat, pactat i preparat amb tots els grups polítics i actors socials, culturals i festius implicats) és una falta de respecte cap a aquestos col·lectius que es veuran afectats pel retard, i als quals se li havien promès unes instal·lacions per a principis d’aquesta legislatura. Ara tal volta hi hauran d’esperar a campanya?

Sembla que aquestes accions responen més a la voluntat de trencar o desmarcar-se de les decisions que va prendre favorablement Compromís en l’anterior legislatura i van ser consensuades amb els socis de govern, que per altres raons objectives. Pensem que quan interessa, unes coses van massa a poc a poc, i altres van massa de pressa. Sembla necessari, una vegada més, el trellat i el consens existent de l’anterior legislatura.