Com un any més, Compromís per Dénia ha celebrat la tradicional Diada del 9 d’octubre davant del monument de Jaume I, reunint a militants i simpatitzants en una jornada assolellada. Rafa Carrió, portaveu del grup municipal, introduïa els parlaments de Pere Mayor, històric polític d’UPV i BLOC, i d’Eva Ronda, regidora de Compromís. La saviesa i experiència política de Mayor, i el cor i la sensibilitat de Ronda han sigut els ingredients principals d’uns parlaments carregats de reivindicació.

IMG_8686

Al voltant de les 11 hores començava l’acte presentat per Rafa Carrió que, de forma més propera al públic que altres anys, agraïa l’assistència a un acte que “simbolitza l’estima pel patrimoni cultural, les arrels, la llengua i la identitat del País Valencià”. A més a més, ha agraït la confiança de l’electorat i ha recordat el compromís i la responsabilitat de governar per a les persones, amb transparència, honestedat i empatia.

El que durant molts anys va ser Secretari General d’UPV i BLOC, tinent d’alcalde en Ontinyent i diputat en les Corts Valencianes, Pere Mayor, s’ha mostrat feliç amb el canvi polític que ha donat més presència al moviment valencianista. Ha lamentat, per altra banda, “viure en una Europa que no funciona per a les persones i sí per a les institucions financeres i bancàries”. En eixe sentit, ha reivindicat un finançament més just, i és que la mancança d’aquest, i el deute, herència del darrer govern, han provocat la inexistència de recursos suficients per a serveis socials o una sanitat digna. També ha destacat l’enorme tasca que han dut a terme nombroses persones de forma desinteressada per a donar-li continuïtat a la força política. Així ha recordat, amb gran emoció, a militants com Lluís Adam, o Paula Espí, despertant també l’emoció del públic.

IMG_8689

Eva Ronda, regidora de Festes, Transparència, Ocupació, Modernització, Comerç i Creama, ha realitzat un discurs més personal en el qual ha recordat moments de la seua infància, costums i vivències de la cultura i la llengua valenciana i que, com comentava “són uns valors que fan que avui siga com sóc”. Així ha demanat “no tenir por a la nostra història, cultura i tradicions: ens fan ser el que som i hem de lluitar per preservar eixos valors, així com rescatar tradicions que han quedat en l’oblit”. Ronda també ha incidit en el canvi i en la necessitat d’un mitjà de comunicació valencià que transmeta eixos valors. “Som valents i incansables, patidors, però sempre endavant. I hem de continuar treballant de valent, eixa és la nostra feina, amb diàleg i comunicació, mirant per a tots i no pels interessos d’uns pocs”, afegia. La regidora ha finalitzat amb les paraules del poeta Vicent Andrés Estellés que simplifiquen tot eixe sentiment: “Allò que val és la consciència de no ser res si no s’és poble”.

IMG_8696Finalment, s’ha realitzat la tradicional ofrena de flors a Jaume I al so de la Muixeranga, amb tabalet i dolçaina, a càrrec de la Colla la Xareta.

IMG_8721