((article aparegut al Canfali Marina Alta el 8/08/2014))

Se’ns ve a sobre, una tardor encara més dura. El nom que li posem em té igual. La veritat és que vénen més retallades en tot. Igual té que les impulsen des del govern d’Espanya que des del govern valencià. Es passen la pilota uns als altres, però al remat ho paguem tots els ciutadans.

Vaig a parlar en concret de la sanitat pública. A aquestes altures queda clar que la privatització de la sanitat, no és una quesito d’efectivitat … més bé és un tema ideològic i totalment econòmic. Es pretén fer de la sanitat un gran negoci per a uns quants, en contra de la majoria de la societat.

Ara mateix, ningú ha demostrat que la privatització de la sanitat haja servit per aconseguir una major qualitat en l’atenció als malalts i per rebaixar el cost del servici. Es poden analitzar els diversos models existents en altres països, i els experts sempre ens diuen que tot és millorable.

Així doncs, ens preguntem:

1- Per què Marina Salud no compleix el contracte signat amb la Generalitat Valenciana?

2- Per què el Comissionat –organisme que ha de vetllar pels interessos dels ciutadans– no fa complir allò que s’estipula en el contracte?

El dissabte passat la Plataforma en defensa de la sanitat pública de la Marina Alta organitzà una manifestació a Dénia, amb el lema “La privatització mata”. La reivindicació de l’esmentada plataforma no és altra que:

“Tornar la sanitat de la Marina Alta a l’àmbit públic, per mitjà de la rescissió del contracte amb Marina Salud”

I com a objectius parcials:

Evitar la contínua reducció del personal sanitari a l’hospital i als centres de salut; aconseguir una cobertura adequada de l’assistència sanitària en els mesos d’estiu; tindre dret efectiu a ser derivats a centres sanitaris de referència; etcètera.

I l’assumpte està clar. Només cal llegir els últims titulars apareguts a la premsa:
“Falten substitucions a l’estiu a l’Hospital Marina Salud, en Urgències a
l’hospital de Dénia”, “Les retallades de cara a l’estiu a urgències, són una bomba de rellotgeria a l’hospital de Dénia”, “La Marina Alta a la cua en personal d’infermeria”, “Col·lapse a Marina Salud”, “S’incompleix el contracte per part de Marina Salud”, “Inexistència de salut mental infantil i adolescent en els
departaments privatitzats com Marina Salut” …

Quins són doncs els principals problemes de Marina Salud?

Les deficiències d’alguns servicis que ofereixen, com l’atenció primària
i urgències; un desmesurat interés per lucrar-se de cara al benefici
empresarial; creure que es pot fer negoci legítim amb tot, com amb la
salut de les persones…

Doncs bé. Com a reflexió final m’agradaria que tothom –també els responsables de l’empresa que gestiona el nostre hospital, per descomptat– pensara que això de la SALUT, ens toca a tots en un moment donat. Tots podem posar-nos malalts i ningú es lliura d’aquesta situació.

Per això, les retallades s’haurien d’enfocar cap a altres despeses o sectors com ara: L’exèrcit, el sistema financer, els grans events, ercètera… i no contra un
dels principals drets fonamentals de les persones com és la SANITAT…

Amb la Salut no es juga!
Tu pots posar fi al problema. Ens ajudes?

Rafael Carrió i Company
Coportaveu de Compromís per Dénia