Compromís per Dénia ha posat en marxa la campanya “Qui els té?” presentada aquesta setmana per l’assemblea comarcal i ha fet una estima del deute que el Consell té amb Dénia. Així, també ha animat a la ciutadania a participar, sobretot a entitats socials i culturals, per tal de recollir el major nombre de dades possible. De moment, el col·lectiu local estima que a Dénia li falten per pagar almenys 35 milions d’euros només de la Generalitat Valenciana. Aquesta xifra aproximada s’extreu de projectes anunciats, promeses incomplides i de convenis signats i no realitzats.
El deute més recent és el del Pla Confiança, que ascendeix a 8 milions d’euros: “Ja fa un any que l’Ajuntament va descartar el faraònic projecte de la Nau i va decidir destinar aquestos diners a altres projectes que reactivarien l’economia local, dotze mesos després encara continuarem esperant. On estan eixos diners?”, ha puntualitzat Josep Crespo, regidor de Bloc-Compromís a l’Ajuntament de Dénia. Crespo ha explicat que en la reunió del passat octubre de l’Agenda Local 21, l’equip de govern va plantejar una série de projectes nous però ja no ha dit res més al respecte, “es van fer la foto i mai més n’hem sabut”.
A més dels diners de la Nau, en aquesta suma aproximada s’han inclós les promeses fetes en algun moment pel Consell i que encara no s’han dut a terme, com ara el segon Centre de Salut (10 milions), l’Àrea Socio-sanitària de la Pedrera (8 milions), ampliació de l’IES Maria Ibars, la del CEEI Raquel Payà, la construcció o rehabilitació de l’Escola de la Xara (5 milions), l’estació d’autobusos (1 milió) i dels edificis de l’Escola Oficial d’Idiomes (6 milions).
Compromís ha afegit també el deute que tenen amb les diferents entitats socials de Dénia, com ara APROSDECO, a qui li deuen 200.000 euros o els farmacèutics de Dénia, que com a la resta del País Valencià els deuen encara una gran suma de diners de mesos endarrerits.
Compromís ha inclós en aquest llistat també la connexió ferroviària Gandia-Dénia, una promesa feta per tots els governs que han passat, tant a la Generalitat com a l’Estat Espanyol, i que encara no ha arribat ni segurament arribarà.
Cal afegir el deute que la Conselleria té amb CREAMA, una entitat comarcal que hauria de suposar un referent en la cerca d’ocupació i formació, sobretot ara en temps de crisi, i que arrossega un important deute, ja que el SERVEF deu encara les ajudes de formació i ocupació de 2011 i 2012.
A què es dedica l’equip de govern?
A partir d’aquestes xifres, Josep Crespo ha criticat els partits de l’equip de govern, PP i CU, per no transmetre totes aquestes mancances que té la ciutat de Dénia i reclamar el deute a l’administració autonòmica. “Ana Kringe i Pepa Font haurien de moure’s més per reclamar el que ens pertoca en compte d’ofegar els veïns amb impostos, si no ho fan elles, ho farà Compromís”.

Recordar que la campanya participativa “Qui els té?” (www.quielste.com) anima a la ciutadania, mitjançant formularis i actes locals, a detallar els diners que els deuen les institucions i que estarà vigent fins el 31 de juliol. Compromís Marina Alta durà les dades recollides a les Corts Valencianes i al Congrés dels Diputats.